Földes Imre

Földes Imre publikációi

 

 

6   (Kánonok)

 
 


Sumer is icumen in / Nyár-kánon (London, British Library)
 
A kánonban az egymás után belépő szólamok valamilyen szempont szerint következetesen, leggyakrabban ugyanarról a kezdőhangról utánozzák egymást. Így bontja ki a középkori angol Nyár-kánonban két alapot adó szólam fölött négy szólam a dallamot: „Sumer is icumen in…”, illetve (Kerényi György átköltésében) „Künn a fákon újra szól a víg kakukk madár…”:
 

 
Hogy a másodikként belépő szólam mégsem mindig a kezdőhangról indulva utánozza az elsőt, erre szép példa Johann Sebastian Bach Goldberg-variációk címen ismert 30 tételes, csembalóra írt ciklusa. Bach minden harmadik variációt kánonszerűen szerkesztett meg, túl-nyomó többségben három szólamban, de e három szólam közül csak kettő viselkedik úgy, mintha kánon lenne. A 3. variációban ugyanarról a hangról indul a két szólam (prím-kánon), a 6. variációban már egy hangmagasság-különbség van a belépések között (szekund-kánon), a 9. variáció terc-kánon, és így tovább és így tovább, vagyis ahogy előrehaladunk a kompozícióban, a kánon rendjét vállaló szólamok belépései mind távolabb kerülnek egymástól. A legnagyobb távolság köztük kilenc hang, azaz nóna. Ezt a 27. variációban érik el: 
 

 

1746-ban, a szász udvari festő, Elias Gottlob Haussmann olajfestményt készített Bachról, aki egy felénk fordított kis kottapapírt tart a jobb kezében:

 

 
 ELIAS GOTTLOB HAUSSMANN BACH-ARCKÉPE,
 KEZÉBEN A HATSZÓLAMÚ REJTVÉNYKÁNON KOTTÁJÁVAL, 1746


 

„Canon triplex à 6 Voc.", vagyis hármas kánon hat szólamra, ezt követi háromsornyi kotta, majd alul a zeneszerző neve.

 
Hogyan lesz a három dallamsorból hatszólamú kánon? A nem mindennapi rejtvény megfejtéséhez Bach csupán annyi segítséget ad, hogy elárulja a keresett szólamok belépésének helyét. Az ismétlőjel (a négy pont) fölötti jelzés mindhárom dallamnál erre utal.

 
Ha nekilátnánk, és a sorokat megpróbálnánk külön-külön kánonban elénekelni prímről, szekundról, tercről stb. — bizony, kudarcot vallanánk, mert rosszul hangzana. Egyetlen kivétel van: 

 

 
A középső dallamból szerkeszthetünk ugyan prímkánont, de ezzel nem megyünk sokra, hiszen a Bach-rejtvény felirata hármas kánon, vagyis a három dallamot egyszerre kellene megszólaltatni és mindegyiket valamiféle kánonban…

 
A megoldás kulcsát másutt kell keresnünk. Üssük fel ismét a Goldberg-variációkat! Így kezdődik a 15. variáció:
 

 
Hát igen! Vannak olyan kánonok, ahol a dallamra a fordítása, a tükörképe válaszol. Lehet, hogy hármas kánonunk is tükör-kánon?

 
Ha a tükrözés lehetőségeit mindhárom dallamnál, minden hangról kipróbáljuk (azért ettől a kísérletsorozattól most eltekintünk…), rábukkanunk a megoldásra:

 

 
Bach kánonját az ún. Bach Werke Verzeichnis-ben [BWV], művei jegyzékében, az 1076-os szám alatt (illetve az Új Bach-összkiadás VIII/1-es kötetében) találjuk meg.

 
Azok, akik többet akarnak megtudni Bach kánonjairól, lapozzanak bele Gárdonyi Zoltán J. S. Bach kánon- és fúgaszerkesztő művészete című könyvébe (Zeneműkiadó Budapest 1972).  
 

 

 

(Előző változata megjelent a MUZSIKA c. folyóirat 1982. júliusi számában.)

 

 


©2024 Földes Imre
  
Szerkesztés, szöveggondozás: Jakab Géza   —   Webmester: Kenéz László
  
A foldesimre.hu honlap semmiféle sütit (cookie) nem használ,
személyes adatot sem marketing, sem analitikai célból nem gyűjt.