Földes Imre

Földes Imre publikációi

 

14   (Soggetto cavato, B-A-C-H és társai)

 

 

Josquin des Prez (Petrus Opmeer, 1569) 
 

Josquin des Prez, valószínűleg az 1480-as években, I. Ercole d’Este ferrarai hercegnek egy misével kedveskedett, és hogy egyértelmű legyen, kinek szánja a művet, belekomponálta a főúr nevét. Hogyan? Ercole, Ferrara hercege — latinul: 

HERCULES DUX FERRARIAE

 
Josquin kiemelte a magánhangzókat (az utolsó, „ae” egy betűnek számít), és szolmizációs szótagokkal helyettesítette. Tudnunk kell, hogy a 15. században még így szolmizáltak: Ut, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si: 
 

H E R C U L E S   D U X   F E R R A R I AE
  E     U   E       U       E     A   I E
  RE     UT   RE       UT       RE     FA   MI RE

 
Ezt az egyszerű, mégis vonzó dallamot mindig más szöveggel ellátva úgy építette be a Missa Hercules dux Ferrariae-be, hogy minden tételben, minden szólamban megjelenjen. A kétszólamú Benedictus egyik részletében például az alsó szólamnak adta és fölé komponált ellenszólamot:
 

 

Más alkalommal — feltehetően — XII. Lajos francia királyt ajándékozta meg Josquin. Fanfárjának címe: Éljen a király, azaz 

VIVE LE ROY
 

A négyszólamú hangszeres tétel tenor szólamát eredetileg üresen hagyta, rábízta a muzsikusokra, hogy a felirat alapján találják ki és játsszák oda a kívánt dallamot… Hogy sikerült-e, nem tudom, mindenesetre ez a megoldás:
 

 
Ha tudniillik a magánhangzókkal ugyanúgy járunk el, mint az előbb, ha az Y-t l-nek vesszük, a V betűket — ahogy annak idején szokás volt — U-val helyettesítjük, és a két megmaradt mássalhangzótól eltekintünk, a hangzókhoz társított szolmizációs szótagok valóban ezt a dallamot adják: 
 

V I V E   L E   R O Y
U I U E     E     O I
UT MI UT RE     RE     SOL MI

 

Se szeri se száma a hasonló soggetto cavatóknak („kiszedett” témáknak), amelyeket magán- vagy mássalhangzókból, szolmizációs szótagokból vagy abszolút hangnevekből képeznek. Ez utóbbiak közül a legnépszerűbb a B—A—C—H. Egyik nevezetes előfordulási helye Johann Sebastian Bach befejezetlenül maradt fúgája (a Die Kunst der Fuge zárótétele), ahol a zeneszerző a vezetéknevét rejti a hangokba:
 

 

Névjegyét Bach transzponálja, más hangról (a fenti részletben F-ről) is elindítja, de mert a dallammenet oly jellegzetes, B—A—C—H témának vagy motívumnak nevezzük akkor is, ha nem ezeken a hangokon tűnik föl. Jellegzetessége: négy, egymástól félhang távolságra levő hang, amely azonban nem skálaszerűen, nem 4-3-2-1, hanem 2-1-4-3 sorrendben halad lefelé:

 

 
 

Robert Schumann

 

Kegyeletből, játékból szívesen fordultak és fordulnak ma is a szerzők a B—A—C—H hangokhoz. És mintha egyre több lehetőséget olvasnának ki belőle. Bachnál például csak szűk alakban fordul elő. Schumann — az egyik B—A—C—H témára írt orgonafúgájában (op. 60 No. 4) — nagy merészen eltávolítja a hangokat egymás közeléből:

 

  
 

Durkó Zsolt (Fotó: Zeneakadémia képgyűjteménye)

 

Durkó Zsolt Epizódok a B—A—C—H témára című zenekari művében még szélesebbre nyitja a hangközöket. Egyhelyütt ezt fújja a trombita:

 

 

 

Soproni József

 

A motívum variációs lehetőségeiből eddig a legtöbbet alighanem Soproni József használt föl egyik zongoradarabjában (Invenzioni sul B—A—C—H). Már a legelső szakaszba hétszer bújtatja el úgy, hogy három közülük őrzi az abszolút hangmagasságot, négy transzpozíció. Szép példa az organikus munkára! 27 hang közül csupán a IV. csoportra felfutó három hang nem tartozik valamely B—A—C—H motívumhoz. És még valami! Soproni a négy hangból nemcsak dallamokat képez, hanem harmóniákat; a hangok párosával, hármasával megjelennek egymás alatt is:

 

 

A 27 hang elzongorázásához 26 különböző billentyűre van szükség. Egyetlen hang, a kétvonalas C szerepel csak kétszer… Soproni a hangok változatossága tekintetében szinte a maximumot nyújtja:

 

 

A kombinációs lehetőségek kimerítésén fáradozik a szerző. A három, abszolút magasságban megszólaló B—A—C—H csoport (II., III., IV.) háromszor négy hangját úgy szórta szét 12 különböző billentyűre, hogy ha skálaszerűen írjuk fel a hangokat, mindegyik csoportban más a sorrendjük, ambitusuk is háromféle:

 

 

Gondolta-e vajon Johann Sebastian Bach, hogy a neve ilyen zenei kalandokra csábítja majd az utódait?
 

 

Ernestine von Fricken

 

De vannak még nevezetes motívumok! Robert Schumann első nagy szerelme, Ernestine von Fricken egy északnyugat-csehországi kisvárosban, Aschban (ma: Aš) született. Schumann felismerte, hogy a városka betűiből dallamok formálhatók, mi több, saját nevének is ezek a megzenésíthető betűi:

 

ASCH - SCHumAnn

 

Az A—S—C—H betűsor a német muzsikus számára kétféle megoldást kínál. Egy négyhangút: A—S (azaz Esz)—C—H, és egy háromhangút: As—C—H. E két motívum és variációi villannak fel a Carnaval tételeinek többségében. Például:
 
Nr.3. Arlequin

 

Nr.6. Florestan

 

Nr.14. Reconnaissance

 

Nr.16. Valse Allemande
 
 

 

 

                  

Edgar Allan Poe, 1848

(dagerrotípia)

 

Sarah Anna Lewis

 

 

 
Mindez egy költői gyakorlatra emlékeztet. Az akrosztichonokra és különböző válfajaira. A betűakrosztichonban a sorkezdő-, a telesztichonban a sorvégző-, a mezosztichonban a sorok közepén álló betűk rejtenek valakit. Edgar Allan Poe még virtuózabb megoldással áll elő! Névrejtvény-szonettjébe átlósan szövi bele a Sarah Anna Lewis nevet. (A „látvány” kedvéért kissé megbolondítottam a sorokat…)

 
Névrejtvény 
 

    Sok értelem — szól Don Dunce Salamon —
    Vajmi kevésszer lelhető szonettben.
    Tarkán hivalgó semmi, szép keretben,
    Kacat csak egy nápolyi satyakon
 

 S kóc! Hogy ezt lássuk szép hölgyalakon?
   E petrarcai cafrangot, ha lebben,
    Foszlánypapírrá sodorintja sebten
   Egy éppen arra szálló fuvalom.
 

   Jól mondja, bizonyisten, ez a Don:
  A légbe oszló tuckermani móka
   Csupa tünékeny buborék, csalóka.
 

De ez az egy kivétel, mondhatom.
E vers erős és biztos, mert beléje
  Elrejtve, kedves névnek cseng zenéje.
 

 

 

(Előző változata megjelent a MUZSIKA c. folyóirat 1984. júliusi számában.)

 

 


©2024 Földes Imre
  
Szerkesztés, szöveggondozás: Jakab Géza   —   Webmester: Kenéz László
  
A foldesimre.hu honlap semmiféle sütit (cookie) nem használ,
személyes adatot sem marketing, sem analitikai célból nem gyűjt.